Future Guardians
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدي حماة المستقبل بالمنوفية

الرئيسيةالرئيسية  أحدث الصورأحدث الصور  التسجيلالتسجيل  دخول  

هل يفهم أحد

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
fadymakshat

fadymakshat

هل يفهم أحد Empty
مُساهمةموضوع: هل يفهم أحد   هل يفهم أحد Icon_minitimeالإثنين فبراير 26, 2007 12:03 am

أنا الآن إنسان ... وأعتقد أن معظمكم أيضا إنسان - و لا أزكي على الله أحد - ..... مالنا أيها الأنام ... هل أنت إنسان ....

تقول لي ماذا دهاك با مجنون هذا الزمان ... أما آن الأوان ... لعقلك الهمام .. أن يفهم حقيقة هذا الزمان ....

وما الحقيقة ...

يقول : الحقيقة في شكل حيوان ... أقول كيف و أنت الإنسان أكرمك الله ببعقل فنان ... يرسم أروع خطوط البنيان ...

يقول ... يا بني افهم الشلال ... يصب في أي مكان؟؟ ...
لم نصبح الآن إنسان ...بل الحيوان ... أقول و تفخر بقولها هكذا على مرءى ومسمع من الأنام ........ حسنا ... افهمنا يا أروع حيوان ....

أنا الآن إنسان و لست حيوان .... لكني لا أذهب و أشطح في هذا الخيال ... مالي ومال الأحلام ... !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

قلت ... فهمت نظرتك للإنسان ... للأسف .... ضعت و لا زلت تعيب الزمان ...

أدركت حقيقتك الزائفة .... أراك الآن تتجرد من ملبس الإنسان لترتدي زي الحيوان في الصباح من كل يوم أراك يقبح وجهك بمرور الزمان ...

رضيت أن تذل و أن تهان و أن تركب ركب الماشية مع باقي الأنام ... رضيت بأن تكون بين المطرقة و السندان ... رضيت يا إنسان ألا تصبح إنسان ...

تسير في ركب الحياة تنتظر الإمام .... ولا يوجد إمام .... لا يوجد إلا نفسك و القدر يبعث لك بالرسائل ولكنك في خبر كان ...
تتصارع هنا و هناك ... تأكل الحرام و الحلال ... تترك الجوعان ... تقول مالي و مال الجيران .. مالي ومال أعز الأحباب .. مالي وماللهم ... إنك يامجنون في مركب واحدة إن غرقت فسيغرق كل الأنام ... يا مجنون الزمان ...
أما بان لك العيب .. أم أنك تنتظر الشيب .. أنت تعلم أنه لا يوجد في نصحي ريب ... أما آن أن تفهم ... baaad
أمتأكد أنك إنسان ... مابالك تأكل و تشرب حتى تنام....
أشهدكم الفرق يا أولي الألباب بين الإنسان و الحيوان .... بين الواقع و ما يسميه بعضكم الخيال ....
لنرى الفرق ...... لعل قلب واحد أجده رق ... يا رب ..................................................................
الحيوان ... يأكل العشب ومنه من يأكل النبات ... منهم أيضا من يأكل الحيوانات .... من كل الألوان ... لن نختلف في أكل الحيوان ..........
الحيوان يسكن البيوت مثل الإنسان .... كهف أو كوخ صنعه له إنسان .............. إنه إنسااااااااااااااااااااااااان
الحيوا يشرب المياه ... وفي بلاد بعيدة يشرب أحسن مني كإنسان ....... لا اختلاف إلى الآن .....
الحيوان ينام .... تالله إنه لينام ........... ماهذا . لا اختلاف إلى الآن ؟!!!!!!!!!!!!!!!1
الحيوان يخاف على الأولاد .............. يرى العجو ويحمي الإناث والصبيان ...يعلمهم و يربيهم و يترك لهم شيئا للزمان .... ممكن أيضا أن يقول " قول للزمان ارجع يا زمان " .... يالخيبة الآمال.......
أعلم أنك مللت منذ زمان ........ ولكن .....إلى الآن .... ما الفرق بين الإنسان و الحيوان يا مجنون هذا الزمان ...

ها قد عرفتم ما أنا الآن بالنسبة لكم .... فلن أجيب على السؤال ... فالسؤال لا يجاب ... لأن الإجابة يعلمها كل إنسان ...

أريد أن أصيح بلهجتي ........... مصرية هي مثل جدتي ... جميلية هي كما أراها دائما جميلتي ... الصراحة تقال ... هي و سيارتي و لعبتي ... و أشياء من عالم الخيال ... أراها الآن من المحال ... لكن ممكن بعيد سنين أن أكسر المحال و أردم بحر الألغام و أعبر حتى أجد المراد الذي يساعدني في اكمال طريق الحياة ... إلى جنة خلد الرحمن ........ لا إلى هلاك جهنم شديد العذاب ...
أصييييييييييييييح
.. فهمتم يا جدعاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااان

في النهاية لا تنسو الدعاء

بارك الله فيكم
fadymakshat

fadymakshat

هل يفهم أحد Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل يفهم أحد   هل يفهم أحد Icon_minitimeالثلاثاء فبراير 27, 2007 2:35 am

يظهر إن محدش فهم
النمرالمدمر

النمرالمدمر

هل يفهم أحد Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل يفهم أحد   هل يفهم أحد Icon_minitimeالثلاثاء فبراير 27, 2007 5:50 pm

بصراحه مفهمتش
meshmesha
Moderator
Moderator
meshmesha

هل يفهم أحد Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل يفهم أحد   هل يفهم أحد Icon_minitimeالأربعاء فبراير 28, 2007 3:54 am

ازاى محدش فهم ..
بس الكمبيوتر بتاعى بعافيه شويتين بعد مكتبت رد تمام طلبت معاه يعمل ريستارت mooooo .....
الموضوع ببساطه جدا زى ما هوه واضح اننا لازم نشوف احنا بنعمل ايه؟؟ بنخدم دينا ودنيتنا صح ولا غلط ولا مبنعملش حاجه اصلا ومقضينها ولاغيين عقلنا زى اى حيوان - اعزنا الله جميعا -
الهدف من الكلام ده - فى رأييى - ان لازم كل واحد فينا يعمل وقفه مع النفس يعيد حساباته تانى ويفكر يخدم دينه صح بحاجه تميزه وترفع شانه عند ربنا يوم الحساب

وعلشان نحقق الهدف ده لازم نكون احنا بشخصيتنا المصريه الجميله التلقائيه الجدعه - انا انا فاقبلونى كما انا hahaah - مش بتقليد اعمى لاى حد ونظره غير سليمه مبناخدش منها غير السطحيه وبننسى الشخصية المصريه الجميله اللى ناس كتير من اللى بنقلدهم بتتمنى تكون حتى نصها

بتتمنى القلب الطيب اللى بيسامح وبيغفر حتى لو كان مجروح .. اللى بيتصالح وبينسى جرح كان فاكره ميندملش بابتسامه جميله من وش بشوش طيب نقى و اللى فى قلبه على لسانه ... المصرى الجدع اللى بينسى كل همومه وان كانت جبال علشان يساعد اخ ليه محتاجه .. المصرى اللى محتفظ بابتسامته وخفة ظله رغم قسوة الحياه ..
المصرى اللى عايش جوانا من حكايات جدتنا وجدنا فى ايام الشتا لما نلتف حواليهم يحكولنا حكايه بصوتهم الجميل وتعبيراتهم المؤثره والدفا اللى بنحس بيه وكان كلامهم احسن من ميت دفايه بياخدنا بعيد ويكون شخصية المصرى اللى بنحاول نقتلها وكانها " موضه قديمه " منعفرش انها اصل وجوهره مهما عدى الزمان بتخليها برونقها وقيمتها

هما بينجحوا علشان عندهم مبدأ " انا انا فاقبلونى كما انا " , اما احنا فبرده عندنا مبدأ بس المبدأ بتاعنا هوه " هم هم فاقبلونى كما هم "

لو فتحت فى الكلام مش هبطل ... والنت هيفصل تانى. ومحدش هيقرا حاجه من الرد لطوله

فى النهايه بقول ان الحل علشان نتغير نرجع تانى لاصلنا .. نفكر ازاى نخدم دينا ودى اول خطوه لو بجد عاوزين نتغير fight

amanAllah
fadymakshat

fadymakshat

هل يفهم أحد Empty
مُساهمةموضوع: ممكن   هل يفهم أحد Icon_minitimeالأربعاء فبراير 28, 2007 9:33 pm

يعني في حد فهم ........... جزاكم الله خيرا ..... رفعتم من روحي المعنويةsport8 sport5 sport4 sport3 sport2 ......

لكن برضه لسه جعان fooood ........ ردود يعني مش أكل ...
أصل في زوايا تانية أكتر بكتير ........ عاوز كل و احد يشرحلي فهم كل نقطة إزاي ؟؟

بتمثله إيه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مر بيها بأي شكل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

حاسس بيها إزاييييييييييييييييييييي ؟؟؟؟؟

و ممكن نعالج سلبياتنا و نطور إيجابيتنا إزاي ................؟؟؟

عاوزين همم تصنع قمم .... عاوزين شباب قهر جبال ........ مشي جوه روحه و لقى الإنسان .... عرف ربه حق البيان .... و أطلق خيالا له للعنان ... أبدع و رأي كل جديد .... لم يتقيد بقديم أو جديد ... يقيده فقط حب الشديد ........ و شرعه في الأرض ويرفض أن يهان ...... يرى كيف يحول العشواءية إلى جمال و يتفكر في خلق الإنسان ... يرى الواقع من زاوايا عدة ... لا من زاوية و ضبة و مفتاح .... أرى الشباب قد ضاع في غابة الأوهام .... لم يبقى إلا نحن نصنع المحال في عالم الخيال..بمشيئة الرحمن ....نرى الواقع بعين إنسان ... نجمع و لا نطرح .... نعايش لا نتعصب .... نحب و لا نكره .... نتفاهم و لا نغضب ....... إلا لله ..... و بعقل و حكمة الكبار ... وبها سنصنع الإنجاز بقوة الله ...
معلش عشان الإطالة و لكن آمل أن يفهم كل إنسان معنى الكلام .... ليس بكلام زجل مقفى ... إنه عندي جبل ذهب مغطى ...

لا يراه إلا الإنسان
fadymakshat

fadymakshat

هل يفهم أحد Empty
مُساهمةموضوع: رد: هل يفهم أحد   هل يفهم أحد Icon_minitimeالأحد مارس 04, 2007 5:17 am

معذرة يا جماعة ............

ساعات بحط بعض اللإيموشنز بدون ماخد بالي من حركاتها كاملة ........ على العى العموم كان في واحدة حذفتها لإنها معجبتنيش خالض من الرد .................
آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآسف جدا مرة تانية .............. واللي مخدش باله يطنش
الله يبارك فيكم

هل يفهم أحد
صفحة 1 من اصل 1